Pozná to väčšina zamestnávateľov. S uchádzačmi sa dohodnú na nástupe, ale tí potom na prvú zmenu nedorazia. Tomu sa nikdy nedá úplne zabrániť. Výskyt takéhoto konania sa však dá aspoň znížiť.
Tento nešvár sa najčastejšie týka prác, ktoré zvládne veľa ľudí a kde sa dá nastúpiť hneď. Uchádzači často reagujú na viac ponúk naraz, a nakoniec si vyberú tú, ktorá im viac vyhovuje. Keď sa objaví niečo lepšie, neprídu do práce, hoci to už zamestnávateľovi sľúbili. Nezdvíhajú telefón, neodpovedajú na e-mail, hrajú mŕtveho chrobáka. A vy namiesto zaškolenia nováčika riešite náhradný plán, presúvate zmeny a prichádzate o čas aj peniaze.
Čo môžete urobiť inak?
Začnite s hľadaním uchádzačov, ktorí majú o prácu u vás naozaj záujem, začnite už počas výberového konania. To nepreťahujte. Odpovedanie uchádzačom skôr rádovo v dňoch než týždňoch, alebo dokonca mesiacoch, zvýši vaše šance na podchytenie kvalitných uchádzačov.
Nechajte ich vybrať si čas
Umožnite uchádzačom zvoliť si termín pohovoru – napríklad v rámci nejakého vyhradeného času v priebehu dňa, aby to nekolidovalo s vašimi plánmi. Kto si čas schôdzky dohodne sám, častejšie dorazí a menej sa vyhovára.
Nech ich privedú sami zamestnanci
Riziko, že nakoniec nenastúpia, znížite u uchádzačov, ktorých odporučili vaši súčasní zamestnanci – je v ich záujme, aby odporúčali spoľahlivých ľudí a nováčikovia zase nebudú chcieť sklamať toho, kto ich priviedol. Keď ponúknete odmenu, viac ľudí bude ochotných odporučiť známych, ktorí naozaj chcú pracovať.
Vezmite ich do práce
Namiesto siahodlhého vysvetľovania nechajte uchádzačov ešte pred nástupom, aby si prácu napríklad na hodinu rovno vyskúšali. Aspoň si počas testovacej zmeny môžu rozmyslieť, či im práca vyhovuje. Vy potom budete pokračovať len s tými, ktorí to myslia vážne.
Udržujte s nováčikmi kontakt
S vybranými uchádzačmi udržujte spojenie. Stačí aj milý e-mail alebo telefonát v čase, keď na nich čakáte. Môžete sa opýtať, ako sa im darí a či stále počítajú s nástupom. Môžete nováčika tiež pozvať do firmy, aby sa zoznámil s tímom, prípadne ho pozvať na nejakú neformálnu akciu – volejbal, návšteva reštaurácie a pod.
Opýtajte sa, prečo neprišli
Keď niekto nepríde, skúste mu poslať krátku správu alebo dotazník. Nie každý odpovie, ale aj pár reakcií vám môže napovedať, či by sa dalo nabudúce urobiť niečo lepšie.
Potrebujete posily? Hľadajte ich v aplikácii Pracazarohom.sk, ktorá vám uľahčuje nábor.