Vyššia mzda je najčastejšou motiváciou na zmenu miesta. Čo ale robiť, keď nemôžete zamestnancom pridať? Čo ďalšie môže udržať ľudí vo firme?
Podľa nášho prieskumu JobsIndex má problém vystačiť si s platom s veľkými či menšími ťažkosťami až 55 % opýtaných. Netreba sa preto čudovať, že výška mzdy je pre 79 % respondentov dôvodom číslo jeden na zmenu práce. Lenže nie vždy je možné ľuďom na mzde pridať.
Pri prieskume sme tiež zisťovali, čo by okrem zvýšenia mzdy ľuďom pomohlo lepšie zvládať finančnú situáciu. Dodatočné zamestnanie označilo 66 % opýtaných a hneď za tým to boli nové alebo vyššie finančné benefity – prepočítateľné na peniaze, ktoré ako riešenie svojich finančných ťažkostí zvolilo 37 % opýtaných. Ak sa teda nedá pridať na mzdách, sú tu ešte benefity, ktorými možno argumentovať.
Benefity, ktoré priťahujú
- Nové alebo vyššie firemné benefity – prepočítateľné na peniaze: stravné lístky, odmeny za výkon alebo bonusy, ale aj príspevok na dôchodkové alebo životné poistenie.
- Pracovné prostriedky a vybavenie: počítač, telefón, služobné auto, firemné oblečenie alebo nástroje. Tieto benefity môžu zamestnanci využívať aj v súkromnom živote.
- Podpora vo forme poukážok: napríklad na wellness či športové aktivity, vzdelávanie, kultúru alebo cestovanie.
- Záloha na mzdu od zamestnávateľa: tento benefit umožňuje zamestnancom dostať časť svojej mzdy vopred, napríklad v prípade neočakávaných výdavkov alebo potreby hotovosti.
- Dni/týždne voľna navyše. Firemný benefit v podobe väčšieho množstva voľného času považuje za motiváciu na zmenu miesta 34 % respondentov a je to po zvýšení mzdy a benefitoch prepočítateľných na peniaze tretí najsilnejší motív na odchod. Voľný čas navyše ocenia najmä rodičia a mladí zamestnanci.
Spýtajte sa svojich ľudí
Nie ste si istí, aké benefity by vaši zamestnanci ocenili najviac? Tak sa ich spýtajte. Opytovanie sa v rozumných intervaloch opakujte. Potreby ľudí sa zvlášť v súčasnosti veľmi často menia. Veďte si aj záznamy o tom, akým benefitom dáva aká generácia prednosť. Benefity potom nezabudnite zahrnúť do inzerátu, najmä tie, ktoré nie sú úplne bežné.