Ľudia generácie Z sa narodili približne v rokoch 1997 až 2010 a pomaly preberajú štafetu na trhu práce. Ako tieto mladé talenty motivovať, zapojiť a udržať v kolektíve, kde sú aj starší zamestnanci?
1. Ako sa s nimi dorozumievať
Rýchlosť a jednoduchosť
Generácia Z vyrástla s múdrym telefónom v ruke. Majú radi rýchlu, neformálnu a zrozumiteľnú komunikáciu.
- Chat (Teams, Slack, WhatsApp Business) je pre bežnú operatívu jasná voľba.
- E-mail berú skôr ako formálny kanál, vhodný pre oficiálne dokumenty či reporty.
- Preferujú krátke správy, jasné inštrukcie, odpovede „na prvý šup“.
- Ak si nie ste istí slovníkom mladých, pozrite sa na ťahák.
Video a vizuálne formáty
Ak niečo môžete ukázať namiesto zložitého vysvetľovania, urobte to. Návody, školenia aj firemné informácie v podobe krátkych videí alebo prezentácií sú veľmi efektívne. Určite viac než dlhé opisy a manuály.
Rešpektovanie individuality
Nie všetci z generácie Z sú introverti alebo tech geeks. Pracujte s nimi ako s jednotlivcami, nastavte individuálny prístup. Plošné príkazy nemusia fungovať. Dávajte pozor na to, že pri mladšej generácii môže meniť vyznenie celého posolstva aj typ smajlíka.
2. Čo je pre nich v práci dôležité
Zmysluplnosť a hodnoty
Generácia Z kladie oproti predchádzajúcim generáciám väčší dôraz na etiku, udržateľnosť a spoločenskú zodpovednosť firmy. Chcú vedieť, ako ich práca prispieva k väčšiemu celku. Odpovede na tieto otázky sa oplatí mať pripravené už pri nábore.
Flexibilita
Nejde len o home office. Z hľadiska pracovného času očakávajú mladí možnosť prispôsobiť si pracovný rytmus, ak to ich pozícia dovolí. Vyjdite im v ústrety, ale dajte aj jasné mantinely.
Rozvoj a vzdelávanie
Rutinná a stále rovnaká práca mladých nenadchne. Chcú sa učiť a dostať sa k zaujímavejšej práci. Očakávajú pravidelnú spätnú väzbu, príležitosti na rozvoj (kurzy, mentoring) a možnosť kariérneho rastu. Zároveň je to príležitosť ukázať im, kde a čo je potrebné z ich strany zlepšiť.
Work-life balance
Generácia Z odmieta vorkoholizmus starších generácií. Zdravá rovnováha práce a voľného času je pre nich kľúčová.
3. Ako ich zapojiť do kolektívu so staršími kolegami
Budovanie mostov
Podporujte medzigeneračný mentoring: mladší zamestnanec sa naučí od skúsenejšieho, starší kolega získa nové pohľady a možno aj digitálne zručnosti. Vždy je však potrebné myslieť na to, že si obaja „parťáci“ musia sadnúť.
Zapojenie do rozhodovania
Dajte im pocit, že majú hlas. Opýtajte sa na ich názor, pozvite ich do diskusie o projektoch alebo interných zmenách. Čím viac sa budú podieľať na rozhodnutiach, tým budú motivovanejší sa na nich zúčastniť a zapojiť sa. Naopak, s riadením zhora môžete naraziť.
Spoločné akcie
Organizujte aktivity, kde sa prelomia ľady: teambuilding, raňajky, dobrovoľnícke dni alebo aj porady vonku na čerstvom vzduchu môžu mať význam. Mladí ocenia autenticitu, uvoľnenú atmosféru a navyše to otvorí priestor na to, aby prestali byť uzavretí vo svojej sociálnej bubline a viac sa spoznali s ostatnými kolegami.
Hľadáte zamestnancov z generácie Z? V aplikácii Práca za rohom ich môžete osloviť priamo v ich mobile.