Koľko ľudí by malo posudzovať kandidátov? Stačí jeden, dvaja alebo je lepší celý tím? Správny počet môže byť pre úspech náborového procesu kľúčový.
Jednoduchšiu situáciu majú veľké firmy, v ktorých nábor riešia odborníci na ľudské zdroje. Úspešný pohovor však môžete viesť aj bez personalistov. Zvlášť, keď si pozvete na na pomoc kolegov.
Viac ľudí viac vie
Počet ľudí prítomných na pracovnom pohovore závisí od konkrétnej situácie a tiež obsadzovanej pozície. Čím vyššia pozícia, tým viac ľudí pri pohovore dáva zmysel. Takmer vždy je však lepšie byť aspoň vo dvojici.
Druhí ľudia môžu mať iný názor na to, čo je pre danú pozíciu dôležité, môžu odlišne a každý z iného uhla pristupovať k hodnoteniu kandidáta. Čo unikne jednému, druhý neprehliadne.
Kto by mal byť pri pohovore a prečo
- Priamy nadriadený/nadriadená budúceho pracovníka: Má najlepšiu predstavu o tom, čo bude od nováčika vyžadovať, aké zručnosti a schopnosti sú na obsadzovanú pozíciu nevyhnutné. Takže bude vedieť, na čo konkrétne sa má pýtať, pokiaľ ide o profesijné schopnosti dotyčného či dotyčnej.
- Najbližší spolupracovník či spolupracovníčka budúceho kolegu: Jeho/jej prítomnosť by mala zabezpečiť, že nový zamestnanec bude dobre zapadať do tímu a bude mať už nejaké skúsenosti s požadovanými pracovnými postupmi. Navyše prizvaný kolega alebo kolegyňa neskôr pomôže aj so začlenením nového zamestnanca do pracovného procesu. Ľudia, ktorí sú zapojení do výberu nováčika, cítia určitý podiel na rozhodnutí, čo vedie k väčšej ochote poskytnúť mu pomoc a podporu v jeho začiatkoch.
- Vyššia šarža, ak je pozícia manažérska a bude mať určitú zodpovednosť. Nadriadený priameho nadriadeného bude vidieť veci zo širšej perspektívy.
Pozor na obrovskú presilu
Aj keď je obsadzovaná pozícia vedúca, nemali by byť pri pohovore viac ako traja, nanajvýš štyria ľudia. Teda pokiaľ ide o menšie až stredné firmy. Vo veľkých spoločnostiach, kde má budúci vedúci či vedúca šéfovať napríklad stovke ľudí, sa dá síce vyšší počet účastníkov pri výberovom konaní obhájiť, ale vždy je tiež potrebné myslieť na to, ako sa bude dotyčný cítiť. Vyslať naňho či na ňu desaťčlennú komisiu mu zrejme pokoj nepridá. Preto počet ľudí zase zbytočne nenafukujte.
Zápisky pomôžu
Vybrať správneho zamestnanca nie je jednoduché. Keď však budete pri uvažovaní o prijatí konkrétneho uchádzača či uchádzačky brať do úvahy názory všetkých zúčastnených, máte väčšiu pravdepodobnosť, že sa rozhodnete správne.
Preto si ideálne hneď po pohovore urobte rýchlu poradu a zapíšte si okamžité postrehy. Tie vám potom poslúžia jednak na to, aby ste mohli medzi sebou kandidátov a kandidátky porovnať, jednak na to, aby ste sa v ďalšom kole výberka mohli uchádzačov a uchádzačiek opýtať na to, čo by ste ešte potrebovali doplniť.