Pre úspešný nábor je efektívna komunikácia s uchádzačmi kľúčová. Ako sa s nimi „rozprávať“ v rôznych fázach náboru a v akých lehotách im ideálne odpovedať?
Dobre načasovaná a formulovaná komunikácia s uchádzačmi je dôležitá aj kvôli budovaniu vašej značky zamestnávateľa a zabezpečeniu spokojnosti uchádzačov. Či už sú úspešní, alebo ste sa rozhodli ich z výberového konania vyradiť.
1. Potvrdenie prijatia životopisu
Po prijatí životopisu je dôležité potvrdiť to čo najskôr, ideálne do 24 hodín. Toto potvrdenie môže byť automatické, ale je vhodné ho doplniť krátkou poznámkou, ktorá uchádzača informuje o ďalšom postupe a približnom termíne vášho rozhodnutia. Napríklad:
„Ďakujeme za Váš záujem o pozíciu (názov pozície) v našej spoločnosti. Váš životopis a ďalšie dokumenty k nám dorazili v poriadku. Počas nasledujúcich dvoch týždňov od nás môžete očakávať odpoveď, či postupujete do ďalšieho kola.“
2. Pozvánka do druhého kola
Lehotu, ktorú ste sľúbili, je dôležité dodržať. Dva týždne sú optimálne na to, aby uchádzač nestratil nádej na prijatie a záujem o pozíciu. Ak mu nemôžete rozhodnutie o jeho postupe či zamietnutí oznámiť v sľúbenom termíne, nie je to síce „značka ideál“, ale ešte stále máte šancu udržať si ho, ak mu v avizovanej lehote dáte aspoň vedieť, že sa rozhodnutie posúva a o koľko dní. Potom je už naozaj nutné poslať jasné áno alebo nie.
3. Odpoveď uchádzačom po pohovore
Tým, ktorí postupujú ďalej
Ak uchádzač uspel a bude pokračovať v ďalšom kole, prípadne bol rovno vybraný, je vhodné ho informovať do troch až štyroch dní po pohovore, najneskôr však do týždňa. Oznámenie by malo zahŕňať detaily o ďalšom postupe a termínoch nasledujúcich krokov.
Uchádzači, ktorí neuspeli
Aj uchádzačom, ktorí neboli vybraní, je dôležité odpovedať včas. Ideálna lehota na spätnú väzbu je do týždňa až desiatich dní po pohovore. Či už zvolíte telefonickú odpoveď, alebo e-mailovú, mala by byť zdvorilá, stručná a mala by zahŕňať dôvod, prečo nebol uchádzač vybraný. Naopak, ak pridáte, čo sa vám na uchádzačovi, páčilo, povzbudíte ho a motivujete na prípadnú účasť v niektorom budúcom výberovom konaní. Napríklad:
„Ďakujeme za Váš čas a úsilie, ktoré ste venovali pohovoru na pozíciu (názov pozície). Rozhodli sme sa však pre iného uchádzača, ktorý lepšie vyhovuje našim aktuálnym potrebám. V každom prípade sme však ocenili Vaše skúsenosti x, y a tieto vaše silné stránky: a, b, c. V budúcnosti by sme Vás preto radi informovali o ďalších možnostiach práce u nás.“
3. Aký tón zvoliť
Forma komunikácie sa môže líšiť v závislosti od pozície a fázy náboru. Na stručné odmietnutie alebo potvrdenie postupu do ďalšieho kola sa hodí krátky telefonát alebo e-mail. Uchádzačom na vyššie alebo technickejšie pozície, prípadne tým, ktorí absolvovali testy odbornosti, je lepšie poslať obsiahlejšiu správu. Tá by mala zahŕňať detailnejšiu spätnú väzbu od hodnotiteľov. Takých uchádzačov už by nemalo byť veľa.
4. Zásady komunikácie s neúspešnými uchádzačmi
- Úprimnosť a rešpekt: Buďte zdvorilí a oceňte čas a úsilie uchádzača.
- Konkrétna spätná väzba: Uveďte dôvody, prečo nebol uchádzač vybraný.
- Pochvala a ocenenie: Zaznamenajte aspekty, ktoré sa vám na uchádzačovi páčili.
- Ponuka budúcich možností: Ak je to vhodné, vyzvite uchádzača, aby sledoval vaše budúce ponuky práce.
Rada na záver
Nezabúdajte uvádzať pri komunikácii kontakty na osoby, na ktoré sa môžu záujemcovia obrátiť, keby im nebolo niečo jasné. Ak s uchádzačmi hovoríte telefonicky, na záver sa uistite, že všetkému rozumeli. Predsa len ľudia na druhej strane bývajú nervózni a v takom rozpoložení môžu mať problémy zapamätať si dôležité veci.
Je tu jar a s ním nutnosť nabrať posily? Inzerujte v aplikácii Práca za rohom. Je to jednoduché, rýchle a prehľadné.