Uchádzač sa javí ako veľmi schopný, jeho doterajšie pracovné skúsenosti zodpovedajú približne tomu, čomu by sa mal venovať vo vašej firme. Napriek tomu si nie ste istí. Alebo máte viac podobne schopných záujemcov. Skúste im dať úlohu a uvidíte, ako si poradia.
Úlohy priamo na pohovore
Momenty vyhradené na pohovor môžete využiť nielen na konverzáciu, ale aj na malú skúšku. Nikdy to však s nimi nepreháňajte. Uchádzači bývajú nervózni aj bez toho. Už preto by sa pohovor nemal zvrtnúť na sériu testov. Je možné uchádzača či uchádzačku požiadať, aby vyriešila nejaký načrtnutý problém.
Napríklad kandidáti na miesto predajcu môžu byť vyzvaní, aby predviedli, ako by vysvetlili prednosti nejakého tovaru. Ako by postupovali v komunikácii s nespokojným zákazníkom, ak sa hlásia na reklamačné oddelenie? Ako by sa dorozumeli v jazyku, ktorého znalosť na určitej úrovni je na pozíciu nevyhnutná? A ako by postupovali pri oprave toho či onoho, ak k vám chcú nastúpiť ako údržbári?
Skúste vymyslieť nejakú úlohu z praxe, s ktorou sa vaši zamestnanci reálne stretávajú. Ak si nie ste istí, spýtajte sa na ňu priamo ich samotných.
Vždy, keď úlohu zadávate, urobte to formou žiadosti: „Mohli by sme si, prosím, skúsiť, ako by to prebiehalo v praxi?“ A načrtnite situáciu. Vynechajte rozkazy: „Teraz mi predveďte, ako by ste…“
Po tom, ako sa kandidát či kandidátka pokúsi úlohu splniť, dajte mu alebo jej spätnú väzbu. Vyzdvihnite, čo bolo správne, potom prejdite k tomu, čo by sa dalo zlepšiť. Snažte sa byť pozitívni. Všímajte si, ako sa k celej veci stavia uchádzač. Odmietavo, suverénne, snaží sa niečo vymyslieť, aj keď s tým nemá veľké skúsenosti? To posledné je vždy dobré znamenie. Ak niekto tápe, skúste mu napovedať.
Úlohy na doma
Úlohy na doma pripadajú do úvahy pri kreatívnych alebo vyšších, najmä vedúcich pozíciách. Dávajte ich iba tým uchádzačom, ktorí postúpili skutočne do najužšieho výberu. Otvorené úlohy – napríklad návrh toho, ako rozšíriť klientsku základňu alebo vylepšiť prevádzku, aby v nej strávili zákazníci viac času – je možné zadávať uchádzačom ideálne medzi prvým a druhým kolom výberového konania.
Súčasťou takého zadania by však malo byť ideálne aj to, aký rozsah a akú podobu má mať vypracovanie, či by malo ísť napríklad o dokument, alebo skôr prezentáciu, ktorú predstaví uchádzač pri ďalšej návšteve firmy.
S úlohami to nepreháňajte. Ani s ich množstvom, ani s rozsahom. Môžete tým uchádzačov odradiť. Predsa len miesto ešte nezískali a vy od nich chcete, aby vypracovali detailnú stratégiu vášho biznisu? V lepšom prípade im to bude pripadať nefér, v horšom podozrivé.
Splnenie úlohy by ste mali byť schopní ohodnotiť. To okrem iného znamená určiť si nejaké kritériá, podľa ktorých budete rozhodovať, čo urobil uchádzač dobre, čo zle a prečo.
Aj na úlohy na doma je potrebné dať záujemcom o prácu spätnú väzbu. Zvlášť ak ich majú iba zaslať do firmy. Aj keď potom nebudú vybraní, mali by mať možnosť dozvedieť sa, ako úlohu vypracovali – v čom postupovali správne a v čom by mohli svoj výkon zlepšiť. Najhoršie je nechať ich bez odpovede úplne. Človek, s ktorým sa takto zaobchádzalo, si príliš pekný dojem z výberka neodnesie.