Skúšobná lehota je výzvou pre obe strany – nováčika aj zamestnávateľa. Ako zabezpečiť, aby ste sa počas nej dozvedeli, či má zmysel s novým zamestnancom pokračovať, alebo nie? Pozrite sa na osvedčené postupy.
Dôkladné zaučenie
Nováčika nestačí predstaviť kolegom a kolegyniam a čakať, že sa sám rýchlo zorientuje a začne naplno pracovať. Efektívnejšie je mať zabezpečený dobre premyslený proces zaučenia – onboarding, ktorý nováčika postupne prevedie všetkým dôležitým. Od pravidiel a hodnôt spoločnosti cez konkrétne úlohy a pracovné postupy, ktoré bude vykonávať, až po praktické veci, ako je používanie kuchynky, skriniek, zasadačiek a pod.
Vo väčšine firiem nasleduje hneď po nástupnom dni adaptačné obdobie, ktoré trvá minimálne dva týždne. Počas nich nováčik prechádza rôznymi miniškoleniami s rôznymi ľuďmi z firmy a zisťuje, ako ktoré oddelenie funguje, kto s kým spolupracuje a na akých projektoch bude pracovať on sám či ona sama.
Najdôležitejšiu úlohu v procese adaptácie obyčajne zohráva priamy nadriadený či nadriadená nováčika. V ideálnom prípade by však mali byť do procesu zapracovávania nového kolegu alebo kolegyne zapojení aj ostatní členovia a členky tímu, ale tak, aby ich to príliš nezaťažilo. Ak k tomu nedôjde spontánne, je dobré rozdeliť si úlohy: niekto bude nováčika učiť pracovať so systémom A, iný so systémom B, tretí mu ukáže, kde je kopírka alebo kam sa dá ísť na obed.
Čo by ste mali zistiť o zamestnancovi počas skúšobnej lehoty?
- Ako sa stavia k práci – plní dobre a rýchlo pracovné povinnosti, je spoľahlivý/spoľahlivá?
- Aký má potenciál – je ochotný či ochotná učiť sa nové veci, zvláda záťažové situácie?
- Ako zapadol do kolektívu – vie vychádzať s kolegami a kolegyňami, je ústretový/ústretová, vie sa presadiť?
Spätná väzba
Pre obe strany je dôležité mať jasnú predstavu o priebehu spolupráce. Noví ľudia by mali vedieť, ako sa im darí, a zamestnávateľ poznať ich pohľad na prácu. Je ideálne, ak táto výmena názorov prebieha formou osobných stretnutí, kde obe strany zhodnotia svoje skúsenosti.
Malo by ich byť viac ako jedna na konci skúšobnej lehoty. Nie je od veci stanoviť na to jednotný systém, napríklad tri stretnutia; pár dní po nástupe, asi po mesiaci a potom na konci skúšobnej lehoty, pričom na poslednom stretnutí sa rozhodne, či bude spolupráca pokračovať.
Počas týchto schôdzok sa opýtajte nováčika na jeho či jej postrehy a zistite, ako hodnotí náplň práce, pracovné prostredie či spoluprácu s tímom. Aby ste tento proces uľahčili, môžete využiť dotazník zaslaný vždy pár dní pred schôdzkou, ktorý pomôže nezabudnúť na nič dôležité. Zároveň poskytnite nováčikovi spätnú väzbu: vymenujte, v čom si počína dobre, spomeňte však aj oblasti, v ktorých sa bude musieť v budúcnosti zdokonaliť.
Po absolvovaní skúšobnej lehoty
Posledné stretnutie, na ktorom sa definitívne rozhodne o zotrvaní alebo odchode nového zamestnanca či zamestnankyne, by nemalo prebehnúť až tesne pred koncom skúšobnej lehoty. Ak zistíte skôr, že sa nový člen neosvedčil, dajte mu to vedieť hneď, ako v tom budete mať jasno. Počas skúšobnej lehoty je možné pracovný pomer ukončiť zo dňa na deň.
V prípade pokračovania spolupráce nováčika uistite, že si jeho prácu vážite, a dohodnite nové podmienky – pracovné úlohy, ďalší rozvoj a kariérne ciele, výšku odmeny a prípadné benefity po skončení skúšobnej lehoty. Mali by ste si tiež jasne povedať, ako často a podľa akých kritérií bude jeho práca naďalej hodnotená a v akých intervaloch.
Ak sa nováčik rozhodne, že vo vašej firme nebude ďalej pokračovať, opýtajte sa ho na dôvody. Z tejto schôdzky urobte zápis a jednotlivé body preberte s nadriadeným odchádzajúceho zamestnanca. Skúste sa spoločne zamyslieť, čo urobiť, aby sa podobná situácia neopakovala. S odchádzajúcim sa vždy slušne rozlúčte.
Nedopadol onboarding nováčika tak, ako ste si predstavovali? V aplikácii Práca za rohom môžete hľadať nových zamestnancov rýchlo a efektívne.