Niekedy je potrebné zamerať sa na fluktuáciu zamestnancov. Príčiny častých odchodov je možné zistiť rôznymi spôsobmi. Pozrite sa, od čoho sa odpichnúť.
Odchody z a prijímanie ľudí do firmy je do určitej miery prirodzený a tiež žiaduci jav. Označujeme ho ako fluktuáciu. So staršími zamestnancami síce odchádza ich know-how, ale s novými prúdi do firmy elán, čerstvý pohľad na vec alebo napríklad aj nové obchodné kontakty.
Lenže keď je fluktuácia príliš vysoká, je to, naopak, pre firmu zaťažujúce. Náklady na prijímanie a zaúčanie nováčikov s ich počtom stúpajú bez toho, aby z nich firma mohla dostatočne ťažiť, ak ju rýchlo opúšťajú.
Ako zistiť, či to nie je veľa?
Existuje viacero spôsobov, ako zmerať fluktuáciu, ale najjednoduchší z nich je vydeliť počet ľudí, ktorí v určitom čase odišli, napríklad za jeden rok, počtom ľudí, ktorí boli v tom istom čase vo firme zamestnaní.
Keď tento údaj vynásobíte stovkou, získate percentuálny podiel tých, ktorí firmu v danom čase opustili. Vzhľadom na to, že ideálna fluktuácia je okolo 5 až 7 %, z výpočtu sa dozviete, ako ste na tom vo vašej firme.
Pri posudzovaní hodnoty fluktuácie je nutné prihliadnuť na odbor. Najvyššia býva v oblasti gastra či hotelových služieb, všeobecne v sezónnom podnikaní. Ak však sezónne väčší podiel zamestnancov neprijímate a fluktuácia sa napriek tomu blíži k 20 %, je namieste začať sa zaujímať o príčiny tohto stavu.
Prečo odchádzajú a ako to riešiť?
Prvé, na čo sa zamerajte, sú novo prichádzajúci zamestnanci. Podľa prieskumu z roku 2021 odíde až tretina z nich počas prvého polroka. Príčinou býva nedostatočný onboarding, teda proces, počas ktorého by mal nový zamestnanec do firmy zapadnúť.
O dôvodoch odchodu nových, ale aj starších zamestnancov sa dozviete vďaka výstupným dotazníkom alebo, ešte lepšie, vďaka rozhovorom, ak to umožňuje čas. Prečo ľudia najčastejšie opúšťajú zamestnanie?
- Nedostatočné platové ohodnotenie –je dobré urobiť si prehľad o platovej hladine vo vašej firme a porovnať ju s hladinou na trhu práce. Na to vám poslúži porovnávač platov. Ak ste s odmenami oveľa nižšie, než je bežné, pravdepodobne nie ste ako zamestnávatelia konkurencieschopní. Ak si firma nemôže dovoliť vyššie platy, je namieste uvažovať o iných benefitoch alebo výhodách, napríklad v podobe možnosti plánovať si zmeny.
- Preťažovanie ľudí – môže k nemu dochádzať kvôli nízkemu počtu zamestnancov alebo vinou zlej organizácie práce. Pozrite sa, v čom to väzí. Nedal by sa niekde vašim ľuďom ušetriť čas, napríklad delegovaním činností na externých pracovníkov alebo automatizáciou rutinných úkonov pomocou počítačových aplikácií?
- Mizivé možnosti rozvoja a kariérneho rastu – najmä mladí ľudia sa potrebujú učiť a skúšať nové veci. Ak sa za rok u vás nikam neposunuli a slúžia najmä na to, aby oddreli tú najmenej zaujímavú prácu, ťažko sa budú vo vašej firme držať. Skúste sa nad ich rozvojom, ale aj rozvojom ďalších zamestnancov zamyslieť a pracovať na tom, aby mali možnosť naberať nové vedomosti a postupovať v rámci firmy.
- Zlé vedenie či vzťahy – zbystrite najmä v prípade, ak ľudia odchádzajú z jedného oddelenia alebo napríklad v rámci jednej konkrétnej zmeny. Potom môže byť príčinou nie úplne schopný vedúci, prípadne nefunkčné vzťahy, ktoré vládnu v danom tíme. Snažte sa v takej situácii postupovať citlivo, vypočuť si obe strany: zistiť, kde a prečo to viazne, a potom dohodnúť nápravu.