Zamestnanci z firiem odchádzajú, to je normálne. Záleží však na tom, akým spôsobom. Ak sa rozlúčia v dobrom, ťaží z toho aj firma. Ak však niečo dlhodobo nefunguje, hrozí loud quitting. O čo ide a ako tomu zabrániť?
Hlasné buchnutie dverami
Loud quitting alebo hlasný odchod je spôsob výpovede, keď zamestnanec o svojom odchode, jeho dôvodoch a svojej nespokojnosti informuje nielen ľudí vo firme, ale aj sociálne siete, a tým svoje profesijné i súkromné okolie.
Pre firmu to nie je nič príjemné. Hlasný odchod ohrozuje jej reputáciu zamestnávateľa, čo v čase, keď nie sú kvalitní uchádzači na rozdávanie, môže citeľne komplikovať nábor. Navyše to práve neprispieva k pohode a motivácii zamestnancov vo firme.
Nie je to zo dňa na deň
Pre hlasný odchod sa zamestnanec väčšinou nerozhodne zo dňa na deň. Dochádza k nemu vo chvíli, keď za sebou majú obe strany niekoľko drobnejších konfliktov, ktoré nedopadli práve v prospech zamestnanca.
V pozadí môže stáť hocičo, od drobných rozporov cez stupňujúci sa tlak na výsledky až po závažné problémy, ako je šikana. Napätie vyplývajúce z takéhoto nastavenia sa jedného dňa prederie na povrch vo forme verejných sťažností na firmu.
Prevencia je lepšia ako hasenie požiaru
- Starostlivo si vyberajte zamestnancov, ale aj brigádnikov. Buďte pri ich nábore úprimní a povedzte im na rovinu, ktoré ich požiadavky splniť môžete a ktoré nie.
- V rámci firemnej kultúry budujte pravidlá komunikácie týkajúce sa napríklad otvorenosti, empatie, poskytovania spätnej väzby, ale aj spôsobu odmietnutia pracovnej požiadavky.
- Neignorujte a nebagatelizujte konflikty, ktoré sa v tímoch objavujú. Snažte sa ich riešiť, hoci môže ísť na prvý pohľad o drobnosti.
- Pravidelne sa pýtajte ľudí na spokojnosť. V mnohých firmách posielajú zamestnancom pravidelne dotazníky, inde majú raz aj viackrát za rok pohovory s manažérom. Zvlášť začiatok a koniec roka sa na takéto rozhovory hodia.
- Udržujte otvorenú komunikáciu: Zamestnanci by mali byť uistení, že sa môžu so svojimi problémami alebo sťažnosťami na svojich nadriadených obracať kedykoľvek.
- Pravidelné firemné akcie sú určitými rituálmi, ktoré utužujú tímového ducha. Rovnako i neformálne stretnutia pracovných kolektívov aj mimo pracovného prostredia, ku ktorým môžete zamestnancov motivovať príspevkom.
Potrebujete nových zamestnancov? Inzerujte v Práci za rohom. Po lete si mnoho ľudí uvedomí, že potrebujú zmenu, a sú pri hľadaní práce aktívnejší.