Onboarding čiže začlenenie nového zamestnanca do pracovného procesu sa nesmie podceniť, inak hrozí, že o nováčika čoskoro prídete. Ako mu pripraviť čo najlepší štart?
Než vkročí na palubu
Niekto môže nastúpiť už na začiatku mesiaca, ale iný musí dať v práci výpoveď a až potom môže začať pracovať vo vašej firme. Výpovedná lehota býva bežne dva mesiace. Lenže za ten čas sa môže všeličo prihodiť. Napríklad potenciálneho nováčika osloví iná firma. Alebo si to jednoducho rozmyslí. Preto je dobré venovať sa do nástupu nového kolegu tzv. preboardingu.
V jeho priebehu môžete nováčikovi napríklad ponúknuť, aby sa prišiel pozrieť do vašej firmy, strávil tam nejaký čas, zistil, ako to u vás chodí, a zoznámil sa s budúcimi kolegami. Jeho návšteva môže mať podobu „dňa na skúšku“, avšak počas nej by nemal vyložene pracovať. A ak áno, nemalo by to byť zadarmo.
Počas preboardingu môžete s nováčikom taktiež prebrať pracovnú zmluvu a informovať ho, ktoré osobné dokumenty by mal mať prvý deň nástupu so sebou.
Prvý deň
Pripravte si všetky potrebné listiny – zmluvy a dodatky. Tie by mal nováčik podpísať najneskôr v deň nástupu.
Ďalej mu nachystajte techniku potrebnú na prácu vrátane prístupov do systémov.
Majte pripravený harmonogram prvého dňa. Než nastúpi nováčik na svoje pracovisko, možno ho čaká inštruktáž o firme – čím sa ktoré oddelenie zaoberá, koľko má ľudí, ako prebieha vývoj. Alebo bude lepšie previesť ho s ďalšími nováčikmi po firme?
Nepodceňte tiež menej formálne stránky – ak si nového zamestnanca do obeda neprevezmú kolegovia, mal by sa ho niekto ujať aj počas obedňajšej pauzy alebo mu aspoň ukázať, kam sa môže ísť najesť.
Na svojom mieste
Hneď ako nováčik zaujme svoje miesto, mal by mu niekto (nadriadená alebo na to určený kolega) ukázať potrebné postupy a systémy alebo stroje, ktoré bude v práci používať. A aj po tomto základnom zaškolení by mal byť niekto nováčikovi k dispozícii, keby sa potreboval na niečo spýtať.
Bude mať zrejme dosť otázok a nemal by mať pocit, že nie je za kým ísť. Čo platí aj o veciach, ktoré sa priamo netýkajú práce, ako je požiadavka niečo si vytlačiť, vyfasovať väčšie rukavice, chcieť si ísť zafajčiť, dať si kávu.
Na druhej strane nie je ani žiaduce, aby mal pri plnení svojich povinností nový človek stále niekoho za sebou. Mikromanažment, keď sa kontroluje každý jeho krok, môže napáchať viac škody ako úžitku. Výnimkou sú, samozrejme, prevádzky, kde sa musí úzkostlivo dbať na bezpečnosť práce alebo sa manipuluje s náročnou technikou.
Priebežný monitoring
Tri mesiace je dlhý čas a už počas neho by sa mal s nováčikom pravidelne niekto rozprávať, aby zistil, ako sa mu vo firme páči, či všetko stíha alebo či mu niečo nechýba. Zvyčajne to býva nadriadený, kto sa s novým kolegom pozhovára, a to v niekoľkých intervaloch:
- týždeň po nástupe,
- zhruba po mesiaci,
- ku koncu skúšobnej lehoty.
Ak nového zamestnanca niečo trápi a dá sa to zaistiť, je dobré vyjsť mu v ústrety, napríklad zaistiť mu pracovné pomôcky, o ktoré má navyše záujem, umožniť mu čiastočne pracovať z domu a podobne.
Najmä mladí ľudia sa tiež budú zaujímať o svoj prípadný postup a rozvoj do budúcnosti. Mali by vedieť, aká kariérna cesta sa im ponúka.
Predmetom poslednej schôdzky by mala byť dohoda s nováčikom, či chce vo firme pokračovať. Ak áno a aj firma je s ním spokojná, onboarding sa podaril.